Project’s Detail

DESKRIPSI TUGAS AKHIR :
ANALISIS DESKRIPTIF TINGKAT KEAUSAN CAMSHAFT PADA ENGINE CUMMINS QSK 45
Abstrak (Abstracts)
The camshaft is one of the engine that functions to control the opening and closing of the intake and exhaust valves. The camshaft itself is driven by the rotation of the crankshaft which is connected to a belt, the camshaft is in the form of a shaft that has a protrusion (lobe) in the middle and at both ends there are bearings or bearings. Wear of the camshaft can occur. if the oil used is of poor quality, if the engine continues to operate, wear will occur. Wear is the loss of a number of surface layers of material due to friction between solid surfaces and other objects. This can be obtained then required maintenance. This study aims to determine the value of the measurement results in the form of the percentage of wear that occurs on the camshaft during overhaul. Then it is presented in the form of central tendency, frequency distribution, bar chart form, and skewness curve. So this research is a quantitative descriptive study that uses secondary data in the form of Camshaft Inspection Report (CIR) Engine Cummins QSK 45 with a total of 40 samples collected from 2020-2022. After processing, the average value (mean) of the largest percentage of wear on the left bank Camshaft bushing journal (CBJ) is located on CBJ 1 of 80%, while the largest mean percentage of wear on the right bank Camshaft bushing journal (CBJ) is located on CBJ 7 of 71%. In addition, the median largest left bank Camshaft bushing journal (CBJ) is located on CBJ 1 by 80%, while median largest percentage of wear on the right bank Camshaft bushing journal (CBJ) is located on CBJ 1 by 80%. In addition, the mode largest percentage of wear on the left bank Camshaft bushing journal (CBJ) is located on CBJ 1 of 100%, while the mode of the largest percentage of wear on the right bank Camshaft bushing journal (CBJ) is located on CBJ 1 of 90% Camshaft adalah salah satu komponen engine yang berfungsi untuk mengontrol pembukaan dan penutupan intake dan exhaust valve. Camshaft sendiri digerakkan oleh putaran dari poros engkol yang dihubungkan dengan belt, camshaft berbentuk sebuah poros yang terdapat tonjolan (lobe) dibagian tengahnya dan pada kedua ujungnya terdapat bantalan atau bearing Keausan pada camshaft dapat terjadi. bila oli yang digunakan memiliki kualitas yang kurang baik, jika engine tetap beroperasi terus menerus maka terjadilah keausan. Keausan merupakan hilangnya sejumlah lapisan permukaan material karena adanya gesekan antara permukaan padat dengan benda lain. Hal tersebut dapat di dapat maka diperlukan maintenance. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui nilai hasi pengukuran berupa persentase keausan yang terjadi pada camshaft saat dilakukan overhaul. Kemudian disajikan dalam bentuk central tendency, distribusi frekuensi, bentuk diagram batang, dan kurva skewness. Jadi penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif yang menggunakan data sekunder berupa Camshaft Inspection Report (CIR) Engine Cummins QSK 45 dengan jumlah data sebanyak 40 sampel yang dikumpulkan dari tahun 2020-2022. Setelah dilakukan pengolahan diperoleh nilai rata-rata (mean) persentase keausan terbesar pada left bank Camshaft bushing journal (CBJ) terletak pada CBJ 1 sebesar 80%, sedangkan mean persentase keausan terbesar pada right bank Camshaft bushing journal (CBJ) terletak pada CBJ 7 sebesar 71%. Selain itu, diperoleh nilai median terbesar pada left bank Camshaft bushing journal (CBJ) terletak pada CBJ 1 sebesar 80%, sedangkan median persentase keausan terbesar pada right bank Camshaft bushing journal (CBJ) terletak pada CBJ 1 sebesar 80%. Selain itu, diperoleh nilai modus persentase keausan terbesar pada left bank Camshaft bushing journal (CBJ) terletak pada CBJ 1 sebesar 100%, sedangkan modus persentase keausan terbesar pada right bank Camshaft bushing journal (CBJ) terletak pada CBJ 1 sebesar 90%.

Keyword : camshaft , deskriptif , cummins 45

Nilai Properti
: NANA RISQIANA ADIK FITRA, : 912019014, : Politeknik Negeri Balikpapan, : TEKNIK MESIN, : 2022, : Indonesia, : Tugas Akhir, : Prepustakaan Poltekba,

 

Download Full Text
Pembimbing
Drs. Syaeful Akbar, M.T.

E-mail :syaeful.akbar@poltekba.ac.id

www.poltekba.ac.id
Ali Abrar, S.Si., M.T.

E-mail :ali.abrar@poltekba.ac.id

www.poltekba.ac.id
https://www.elementbike.id/data/selotgacorku/https://karanganbungacilacap.com/https://vclass.unila.ac.id/blog/sdana/https://sipolahta.dispermadesdukcapil.jatengprov.go.id/fontawesome-free/-/slot186/https://dupak.dinkes.jatimprov.go.id/public/storage/-/https://simawa.upnvj.ac.id/uploads/temp/smaxwin/https://e-learning.uniba-bpn.ac.id/rahasia/https://www.elementbike.id/product/slot186/https://bpiw.pu.go.id/image/scatter/http://lms.sipil.ft.unand.ac.id/layouts/https://e-learning.universitasbumigora.ac.id/local/maxclub/