Project’s Detail

DESKRIPSI TUGAS AKHIR :
ANALISA USIA PAKAI CARRIER ROLLER PADA UNIT KOMATSU D375A-5 DI PT PAMA PERSADA NUSANTARA SITE BATU KAJANG
Abstrak (Abstracts)
ABSTRACT Carrier roller is one of the undercarriage components in the bulldozer that have function as a track lead driver and passes from the sprocket to the front idler, as well as maintaining the tension of the track link therefore as not to it is not even suspended touch the track frame. The problem that is often uccured in carrier roller are wear and tear, because the loss of a surface matrial number coating that fiddle to the surface of another object. Based on the existing sources (Mechanical Development PT United Tracktor Tbk) the bigest maintenance financing in bulldozers lies or the undercarriage area which reaches 45 – 60% of the total maintenance cost, there fore it is neeed regular monitoring on each component. It is used as a reference for companies in improving quality service and in order to avoid pending part on bulldozer unit 375A-5. Therefor, the researcher is job servic interested in this study that have aims to determine the level of wear and hour of carrier roller life in the unit D375A-5. The result calculation obtained with 95% confidence level is Lower interval with value of 0.0038 mm / hour and Upper Limit get value 0.0049 mm / hr,howover the is the longest use life time is 3229,81 hours and the shortest life time 2535.59 hours. ABSTRAK Carrier roller adalah salah satu komponen undercarriage di bulldozer yang berfungsi sebagai pengarah track link dan meneruskan dari sprocket ke front idler,serta menjaga ketegangan track link agar tidak menggantung bahkan sampai menyentuh track frame. Permasalahan yang sering terjadi pada carrier roller adalah keausan, karena hilangnya sejumlah lapisan permukaan matrial yang bergesekan pada permukaan benda lain. Berdasarkan sumber yang ada (Mechanical Development PT. United Tracktor Tbk) pembiayaan perawatan di bulldozer yang terbesar terletak pada bagian undercarriage yang mencapai 45 – 60 % dari total biaya perawatan, sehingga perlu diadakan pemantauan secara berkala pada setiap komponen. Hal ini dijadikan sebagai bahan acuan bagi perusahaan dalam meningkatkan kualitas pelayanan serta pengerjaan service guna menghindari terjadinya pending part pada unit bulldozer 375A-5. Maka penulis tertarik pada penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat keausan perjam dan usia pakai carrier roller pada unit D375A-5 . Hasil perhitungan yang diperoleh dengan tingkat kepercayaan 95% adalah Interval Lower dengan nilai 0.0038 mm/jam dan Upper Limit mendapatkan nilai 0.0049 mm/jam, sedang usia pakai terpanjang sebesar 3229.81 jam dan usia pakai terpendek 2535.59 Jam

Keyword : Keywords: Bulldozer, Carrer Roller, Age Wear, Waiting Part

Nilai Properti
: DHIA IRFAN MAHDI, : 140309234091, : Politeknik Negeri Balikpapan, : ALAT BERAT, : 2017, : Indonesia, : Tugas Akhir, : Prepustakaan Poltekba,

 

Download Full Text
Pembimbing
Drs. Syaeful Akbar, M.T.

E-mail :syaeful.akbar@poltekba.ac.id

www.poltekba.ac.id
Elisabeth Milaningrum, S.Pd., M.Pd.

E-mail :elisabeth.milaningrum@poltekba.ac.id

www.poltekba.ac.id
https://www.elementbike.id/data/selotgacorku/https://karanganbungacilacap.com/https://vclass.unila.ac.id/blog/sdana/https://sipolahta.dispermadesdukcapil.jatengprov.go.id/fontawesome-free/-/slot186/https://dupak.dinkes.jatimprov.go.id/public/storage/-/https://simawa.upnvj.ac.id/uploads/temp/smaxwin/https://e-learning.uniba-bpn.ac.id/rahasia/https://www.elementbike.id/product/slot186/https://bpiw.pu.go.id/image/scatter/http://lms.sipil.ft.unand.ac.id/layouts/https://e-learning.universitasbumigora.ac.id/local/maxclub/