Project’s Detail

DESKRIPSI TUGAS AKHIR :
ANALISA KERUSAKAN BLADE COMPRESSOR DAN HOUSING TURBINE PADA TURBOCHARGER UNIT KOMATSU HD 785-7
Abstrak (Abstracts)
In this time, the use of turbochargers is already widely used in diesel engines. Turbocharger is a device to increase the amount of air entering the combustion chamber by utilizing exhaust gas energy. In the Komatsu HD 785-7 unit at PT. United Tractors site Batu Kajang has a turbocharger problem. This study case aimed to analyze damage to the HD 785-7 turbocharger unit and analyzed the causes of damage. The method used data collection, visual observation, microstructure observation, macro observation and rockwell hardness test. From the analysis it was found that the turbocharger component experienced spelling in the intake (blade compressor and housing compressor) parts and cracks in the turbine housing. In the observation of microstructure on cracks, the cracked turbine housing experiences oxidation due to the high temperature above the acceptable temperature component. The cause of this high temperature was caused by incomplete combustion due to damage to the intake side (blade compressor and housing compressor) which causes less air supply. Dimasa sekarang pengunaan turbocharger sudah marak digunakan pada mesin diesel. Turbocharger merupakan sebuah peralatan untuk menambah jumlah udara yang masuk keruang bakar dengan memanfaatkkan energi gas buang. Pada unit Komatsu HD 785-7 di PT. United Tractors site Batu Kajang terjadi permasalahan pada turbocharger. studi kasus ini bertujuan untuk menganalisa kerusakan turbocharger unit HD 785-7 dan menganalisa penyebab kerusakan. Metode yang digunakan adalah pengumpulan data, pengamatan visual, pengamatan struktur Mikro, pengamatan makro dan Uji kekerasan Rockwell. Dari analisa didapat bahwa komponen turbocharger mengalami spelling pada bagian intake (blade compressor dan housing compressor) serta retak pada housing turbine. Dalam hasil pengamatan struktur mikro pada retakan terdapat bahwa turbine housing yang retak tersebut mengalami oksidasi akibat dari temperature tinggi diatas dari temperatur yang dapat di terima komponen. Penyebab temperatur tinggi ini disebabkan oleh pembakaran yang tidak sempurna akibat kerusakan pada sisi intake (blade compressor dan housing compressor) sehingga menyebabkan suplai udara kurang

Keyword : Turbocharger, Cracks, Spelling, High Temperature, Oxidation.

Nilai Properti
: ISKANDAR ZULKARNAIN KAMAL, : 912016047, : Politeknik Negeri Balikpapan, : ALAT BERAT, : 2019, : Indonesia, : Tugas Akhir, : Prepustakaan Poltekba,

 

Download Full Text
Pembimbing
Wahyu Anhar, S.T., M.Eng.

E-mail :wahyu.anhar@poltekba.ac.id

www.poltekba.ac.id
Zulkifli, S.T., M.T.

E-mail :zulkifli@poltekba.ac.id

www.poltekba.ac.id
https://www.elementbike.id/data/selotgacorku/https://karanganbungacilacap.com/https://vclass.unila.ac.id/blog/sdana/https://sipolahta.dispermadesdukcapil.jatengprov.go.id/fontawesome-free/-/slot186/https://dupak.dinkes.jatimprov.go.id/public/storage/-/https://simawa.upnvj.ac.id/uploads/temp/smaxwin/https://e-learning.uniba-bpn.ac.id/rahasia/https://www.elementbike.id/product/slot186/https://bpiw.pu.go.id/image/scatter/http://lms.sipil.ft.unand.ac.id/layouts/https://e-learning.universitasbumigora.ac.id/local/maxclub/