https://binasriwijaya.ac.id/files/sdana/ http://earsip.unitomo.ac.id/assets/sgacor/ https://crg.spa.msu.ru/wp-content/sdana/ https://absensi.bombanakab.go.id/public/upload/ https://stieykp.ac.id/uploads/sdemo/ http://inventaris.ummy.ac.id/uploads/sdana/ https://www.basingga.banggaikab.go.id/public/js/ https://www.basingga.banggaikab.go.id/public/assets/css/ Project’s Detail – IQAS POLTEKBA

Project’s Detail

DESKRIPSI TUGAS AKHIR :
IMPLEMENTASI SISTEM SAFETY SUHU ENGINE BERBASIS MODULE DEEPSEA 3110 PADA UNIT RUBBER TYRED GANTRY DI PT.EQUIPORT INTI INDONESIA
Abstrak (Abstracts)
In the problem that occurred in the rubber tyred gantry unit at PT. Equiport Inti Indonesia, the engine overheated, causing the engine to smoke and burn. Due to the safety failure, the DeepSea 3110 module which is usually used as the main control of the diesel engine/generator is used again by developing a main control panel. In the panel as a safety machine temperature accompanied by a water temperature gauge, on/off selector, emergency stop, relay, water temperature sensor. This system is controlled with DeepSea 3110 as the control center, water temperature gauge as a temperature reading indicator, on/off selector as on/off voltage given to DeepSea 3110, emergency stop as safety in an emergency, relay as a switch, water temperature sensor as room temperature detector. This tool helps the company and technicians to prevent damage to the unit so it doesnt overheat. So there is no need to worry if the engine overheats because of safety. Testing with a water temperature sensor and temperature gauge to determine the condition of the engine temperature. The sensor reads the temperature of ± 80-85°C under normal temperature conditions by comparing the temperature using a thermogun obtained ± 80-88 °C. When it reaches 90°C, it is declared overheated. Dalam Permasalahan yang terjadi pada unit rubber tyred gantry di PT.Equiport Inti Indonesia yang telah terjadi overheat pada engine sehingga membuat engine berasap dan terbakar. Karena tidak berfungsinya safety tersebut kembali dimanfaatkannya module DeepSea 3110 yang biasa digunakan sebagai kontrol utama engine mesin diesel/generator dengan dibuatkan sebuah panel kontrol utama. Dalam panel tersebut sebagai safety suhu engine disertai water temperature gauge, selector on/off, emergency stop, relay, sensor water temperature. Sistem ini di kontrol dengan DeepSea 3110 sebagai pusat kontrol, water temperature gauge sebagai indikator pembaca suhu, selector on/off sebagai on/off tegangan yang diberikan ke DeepSea 3110, emergency stop sebagai pengaman dalam keadaan darurat, relay sebagai saklar, sensor water temperature sebagai pendeteksi suhu ruangan. Dengan adanya alat ini membantu pihak perusahaan dan teknisi dalam mencegah kerusakan pada unit agar tidak terjadi overheat, sehingga tidak perlu mengkhawatirkan jika terjadi overheat engine karena sudah di safety. Pengujian dengan sensor water temperature dan temperature gauge untuk mengetahui kondisi suhu engine. Sensor membaca suhu ± 80-85°C kondisi suhu normal dengan pembandingan suhu menggunakan thermogun yang diperoleh ± 80-88°C. Apabila mencapai 90°C dinyatakan suhu berlebihan atau overheat.

Keyword : temperature, overheating, swtich temperature sensor, deepsea 3110.

Nilai Properti
: MUHAMMAD REZA VAHLEFI, : 932018079, : Politeknik Negeri Balikpapan, : TEKNIK ELEKTRONIKA, : 2021, : Indonesia, : Tugas Akhir, : Prepustakaan Poltekba,

 

Download Full Text
Pembimbing
Nur Yanti, S.T., M.T.

E-mail :nur.yanti@poltekba.ac.id

www.poltekba.ac.id
Hilmansyah, S.T., M.T.

E-mail :hilmansyah@poltekba.ac.id

www.poltekba.ac.id