Project’s Detail

DESKRIPSI TUGAS AKHIR :
ANALISIS DESKRIPTIF HASIL PENGUKURAN CYLINDER LINER ENGINE CUMMINS QSK 45
Abstrak (Abstracts)
The Cylinder Liner is a place for compression and the process of fuel combustion to occur, if the cylinder liner is used for a long period of time this will result in the cylinder liner size being oversized and causing wear. This research is a quantita- tive descriptive study that uses secondary data in the form of a Cylinder Liner In- spection Report (CIR) Engine Cummins QSK 45 with a total of 40 samples of data collected from 2020-2022 which aims to determine the value of the measurement results in the form of wear percentage, wear rate, and level of wear. ovality that occurs in the cylinder liner during overhaul, After being presented in the form of central tendency, frequency distribution, bar chart form, and skewness curve, processing was carried out and the highest mean average value of the percentage of wear rate of cylinder liner I.D on the left bank (LB) was 81% in CYL 1 and right bank (RB) is 80.50% in CYL 3. The percentage of wear of the UPF O.D cyl- inder liner on the left bank is 16.25% on CYL 3 and the right bank is 17.12% on CYL 5, the percentage of wear of the CYL LPF O.D on the LB is 19.87% on the CYL 6 and RB 19.25% in CYL 1. The CYL I.D ovality rate in the LB section was 0.00048 at CYL 6 and RB was 0.00050 at CYL 4. The highest mean value of the CYL I.D wear rate in the LB section was 0.0003 in CYL 1, 2, 3, 6 and RB was 0.0004 in CYL 1. The highest median value of the percentage wear rate on CYL I.D in the LB section was 80.% in CYL 1, 2 , 3, and 5 and RB of 80% in CYL 1, 3, 4. The percentage of wear rate of CYL UPF O.D in LB section is 15% in CYL 1 and RB is 17.50% in CYL 1, Percentage of wear rate of CYL LPF O.D in section LB was 17.50% at CYL 6 and RB was 15.00% at CYL 1, 3, 6. The highest median value for CYL I.D ovality was 0.00050 at CYL 4 and 6 and RB was 0.00050 at CYL 4. The highest median value was the level of taper. CYL I.D in the LB section is 0.0004 in CYL 4 and RB is 0.0004 in CYL 1 and 4. The largest mode value is the percentage of wear rate of CYL I.D in the LB section is 90% in CYL 3 and RB is 90% in CYL 3. The percentage of wear rate is CYL UPF O.D in LB sections by 10% at CYL 1, 2, 3, 4, 5 and RB seb greater than 20% on CYL 1, the percentage of wear rate of cylinder liner LPF O.D on the LB section is 15% on CYL 1, 3, 6 and RB is 15.00% on CYL 1. The highest mode value of the CYL I.D ovality level on the LB section is 0.00060 on CYL 6 and RB of 0.00050 in CYL 4. The highest mode value of CYL I.D. in the LB section was 0.0005 in CYL 4 and RB of 0.0005 in CYL 1 and 4. Cylinder Liner merupakan tempat terbentuknya kompresi dan proses terjadinya pembakaran bila cylinder liner digunakan dalam jangka waktu yang cukup lama ukuran cylinder liner menjadi oversize dan menyebabkan keausan. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuanti- tatif yang menggunakan data sekunder berupa Cylinder Liner Inspection Report (CIR) Engine Cummins QSK 45 dengan jumlah data 40 sampel yang dikumpul- kan dari tahun 2020-2022 yang bertujuan untuk mengetahui nilai hasil penguku- ran berupa persentase keausan, tingkat ketirusan, dan tingkat keovalan yang ter- jadi pada cylinder liner saat dilakukan overhaul, Setelah disajikan dalam bentuk central tendency, distribusi frekuensi, bentuk diagram batang, dan kurva skew- ness, dilakukan pengolahan dan diperoleh nilai rata-rata mean tertinggi persentase tingkat keausan cylinder liner I.D pada bagian left bank (LB) sebesar 81% pada CYL 1 dan right bank(RB) sebesar 80.50% pada CYL 3. Persentase tingkat keau- san cylinder liner UPF O.D pada bagian left bank sebesar 16.25% pada CYL 3 dan right bank sebesar 17.12% pada CYL 5, Persentase tingkat keausan CYL LPF O.D pada bagian LB sebesar 19.87% pada CYL 6 dan RB sebesar 19.25% pada CYL 1. Tingkat keovalan CYL I.D pada bagian LB sebesar 0.00048 pada CYL 6 dan RB sebesar 0.00050 pada CYL 4. Nilai mean tertinggi tingkat ketirusan CYL I.D pada bagian LB sebesar 0.0003 pada CYL 1, 2, 3, 6 dan RB sebesar 0.0004 pada CYL 1. Nilai median tertinggi persentase tingkat keausan pada CYL I.D pa- da bagian LB sebesar 80.% pada CYL 1, 2, 3, dan 5 dan RB sebesar 80% pada CYL 1, 3, 4. Persentase tingkat keausan CYL UPF O.D pada bagian LB sebesar 15% pada CYL 1 dan RB sebesar 17.50% pada CYL 1, Persentase tingkat keau- san CYL LPF O.D pada bagian LB sebesar 17.50% pada CYL 6 dan RB sebesar 15.00% pada CYL 1, 3, 6. Nilai median tertinggi tingkat keovalan CYL I.D pada bagian LB sebesar 0.00050 pada CYL 4 dan 6 dan RB sebesar 0.00050 pada CYL 4. Nilai median tertinggi tingkat ketirusan CYL I.D pada bagian LB sebesar 0.0004 pada CYL 4 dan RB sebesar 0.0004 pada CYL 1 dan 4. Nilai modus terbesar persentase tingkat keausan CYL I.D pada bagian LB sebesar 90% pada CYL 3 dan RB sebesar 90% pada CYL 3. Persentase tingkat keausan CYL UPF O.D pada bagian LB sebesar 10% pada CYL 1, 2, 3, 4, 5 dan RB sebesar 20% pa- da CYL 1, Persentase tingkat keausan cylinder liner LPF O.D pada bagian LB sebesar 15% pada CYL 1, 3, 6 dan RB sebesar 15.00% pada CYL 1. Nilai modus tertinggi tingkat keovalan CYL I.D pada bagian LB sebesar 0.00060 pada CYL 6 dan RB sebesar 0.00050 pada CYL 4. Nilai modus tertinggi tingkat ketirusan CYL I.D pada bagian LB sebesar 0.0005 pada CYL 4 dan RB sebesar 0.0005 pada CYL 1 dan 4.

Keyword : Balikpapan299

Nilai Properti
: DINA APRILIA, : 912019056, : Politeknik Negeri Balikpapan, : TEKNIK MESIN, : 2022, : Indonesia, : Tugas Akhir, : Prepustakaan Poltekba,

 

Download Full Text
Pembimbing
Drs. Syaeful Akbar, M.T.

E-mail :syaeful.akbar@poltekba.ac.id

www.poltekba.ac.id
Patria Rahmawaty, S.Psi., M.MPd.Psikolog.

E-mail :patria.rahmawati@poltekba.ac.id

www.poltekba.ac.id